1. GESCHIEDENIS VOERTUIG
Vraag zoveel mogelijk informatie op bij de huidige eigenaar en doe daarna je eigen onderzoek. Als je het VIN (voertuigidentificatienummer) door een betaalde dienst als CARFAX haalt, weet je of de auto een ongeluk heeft gehad, of er pandrechten op rusten en of er terugroepacties zijn voor het model.
2. ROEST- OF LAKSCHADE
Loop eens rond de auto en let op roestplekken of verfschilfers. Kleine, plaatselijke roestplekken zijn niet per se een spelbreker omdat ze vrij gemakkelijk kunnen worden gerepareerd. Als er plekken zijn waar het metaal helemaal doorgeroest is, kun je de aankoop misschien beter heroverwegen.
3. PROBLEMEN MET HET FRAME
Terwijl je rond het voertuig loopt, moet je ook kijken naar problemen met het frame. Staat de auto waterpas op de grond? Hangt er iets aan het onderstel? Let goed op de bumpers en kijk in de kofferbak en motorkap voor nieuwe bouten of kromtrekken die kunnen duiden op een recent ongeval.
4. ONDER DE MOTORKAP
De motor is het belangrijkste onderdeel van elke auto. Open de motorkap met de auto uitgeschakeld en inspecteer de motor visueel op: vloeistoflekkage, corrosie en gebarsten slangen en riemen. Controleer de olie- en transmissie peilstokken op verkleuring – olie moet lichtbruin zijn, transmissievloeistof moet roze of rood zijn.
5. STAAT VAN DE BANDEN
Het loopvlak van de banden moet gelijkmatig zijn afgesleten en alle vier de banden moeten hetzelfde zijn. Ongelijkmatig profiel of extra slijtage op enkele banden betekent vaak een slechte uitlijning, wat een symptoom kan zijn van stuur-, ophangings- of frame problemen. Een slecht uitgelijnde auto zal tijdens het rijden naar rechts of links trekken.
6. KILOMETERSTAND
De gemiddelde auto rijdt ongeveer 20.000 km per jaar. Om erachter te komen of de auto die je op het oog heeft een hoge of lage kilometerstand heeft, deel je het aantal kilometers op de kilometerteller door de leeftijd van de auto. Een auto met een hoge kilometerstand heeft meer slijtage aan de mechanische onderdelen.
7. INTERIEUR ELEKTRONICA
De radio aanzetten als je favoriete nummer begint, is een van de kleine geneugten van autobezit. Druk op een paar knoppen en controleer of de stereo en de andere elektronische componenten in de cockpit goed werken. Zet ook de airconditioning en de verwarming aan.
8. BEKLEDING
Stoelen en interieurbekleding krijgen het zwaar te verduren in een auto. Kijk uit voor scheuren, vlekken en gebarsten leer op alle voor-en achterstoelen – bekleding kan een prijzig ding zijn om te repareren.
9. PROEFRIT
De proefrit is waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel van het winkelen voor een tweedehands auto. Plan je route en test de auto op zijn manoeuvreerbaarheid, acceleratie, remmen en ophanging. Maak een proefrit op de snelweg, indien mogelijk, en probeer parallel te parkeren om een idee te krijgen van de dode hoeken die de auto zou kunnen hebben.
10. MECHANISCHE INSPECTIE
Als u denkt dat je de tweedehands auto van je dromen hebt gevonden, moet je hem naar een vertrouwde monteur brengen voor een inspectie. Een monteur kan bepalen of het voertuig onderliggende problemen heeft of gebieden die in de toekomst een probleem kunnen worden. Het is geen gratis service, maar het kan je behoeden voor de aankoop van een citroen.