Het is belangrijk om je bedrijfstak te onderzoeken, concurrenten te vinden, risico’s te begrijpen en jouw financiën in kaart te brengen voordat je een bedrijf start.
- Inzicht in het werk dat komt kijken bij het starten van een bedrijf is noodzakelijk voor een succesvolle start
- Het belang van een goede planning kan niet worden onderschat, aangezien deze beslissingen bepalend zijn voor hoe je bedrijf vorm krijgt
- Het nemen van goede beslissingen in een vroeg stadium kan zorgen voor blijvende groei
Het starten van een bedrijf kan stressvol zijn. Het voelt vaak alsof er 1000 dingen tegelijk moeten gebeuren. Deze realiteit is niet te vermijden voor nieuwe eigenaren van kleine bedrijven, maar met een beetje planning is het mogelijk om verwachtingen te managen en acties te ondernemen met een gevoel van doelgerichtheid voor het opbouwen van je bedrijf.
Naast alles geven, is het belangrijk om je energie op de juiste taken te richten, vooral in het begin. Deskundigen zeggen dat een aantal goede eerste stappen bij het starten van een bedrijf zijn: het onderzoeken van concurrenten, het beoordelen van de juridische aspecten van uw bedrijfstak, het overwegen van jouw persoonlijke en zakelijke financiën, realistisch zijn over de risico’s die het met zich meebrengt, het begrijpen van de timing en het inhuren van hulp.
1. DOE JE ONDERZOEK
Je wilt er zeker van zijn dat de industrie waarin je actief zult zijn begrijpt, zodat je kan domineren. Het maakt niet uit hoe uniek je denkt dat je bedrijfsidee is, je moet je bewust zijn van concurrenten.
Het is niet omdat je een briljant idee hebt, dat andere mensen niet ook hetzelfde idee hebben gehad. Als je niet iets beters en/of goedkopers kunt aanbieden dan je concurrenten, kun je misschien beter nog eens nadenken over het starten van een bedrijf op dat gebied.
2. BEPAAL JE PUBLIEK
Besteed tijd aan het overwegen wie je doelgroep is. Dit publiek zal de drijvende kracht zijn achter elke beslissing die je neemt. Als je weet wie jouw product of dienst nodig heeft, kan je jouw aanbod beter afstemmen en ervoor zorgen dat de marketing- en verkoopstrategieën de juiste mensen bereiken. Een deel van deze beslissing bestaat erin te begrijpen of je een business-to-consumer (B2C) of business-to-business (B2B) onderneming bent.
Binnen die parameters vallen meerdere categorieën, waaronder maar zeker niet uitsluitend leeftijd, geslacht, inkomen en beroep. Je kan geen winst maken zonder je klanten, dus begrijp wie ze zijn en maak van hen jouw prioriteit.
3. ZORG VOOR EEN STERKE MISSIE
Opvallen is geen sinecure, en geen enkele magische formule garandeert resultaten. Weten wat het doel van je bedrijf is, staat echter centraal bij het nemen van deze beslissingen. Door de sterke punten, de verschillen en het doel van je bedrijf te erkennen, kan je weloverwogen keuzes maken om de diensten en markten in de toekomst op een harmonieuze manier uit te breiden.
4. KIES EEN STRUCTUUR
Een belangrijke eerste stap bij het opstarten van je bedrijf is het kiezen van de juridische structuur. Het zal de belastingen, papierwerk, aansprakelijkheid van de eigenaar en andere juridische aspecten dicteren, evenals of het bedrijf werknemers kan hebben of niet.
Bovendien moet je de juiste lokale en staats registratie verkrijgen die nodig is om jouw bedrijf te openen.
5. BRENG JE FINANCIËN IN KAART
Voor het starten van een bedrijf is geld nodig dat JE waarschijnlijk niet meteen zult hebben. Daarom moet je op zoek naar manieren om aan kapitaal te komen.
De meeste ondernemers beginnen een bedrijf met een zeer beperkt bedrag aan kapitaal, wat voor velen een grote hindernis is. Er zijn echter tal van opties beschikbaar voor een ondernemer in de dop. De eerste en meest gebruikelijke plaats om kapitaal te zoeken is bij vrienden en familie. Als dat niet genoeg is, kun je de zoektocht uitbreiden naar angel investors en venture capitalists. Mochten deze opties niet het benodigde bedrag opleveren, vraag dan zakelijke leningen aan via banken en kleine ondernemersverenigingen.