Automatisering is in alle sectoren een succes geworden. In Amerika maken de best presterende bedrijven al een aantal jaar gebruik van marketing automation. Ook in Nederland maken we steeds meer gebruik van marketing automation. Waar dit eerst alleen voor grote bedrijven beschikbaar was, is het nu ook voor kleinere ondernemingen mogelijk. Hoe? Dat lees je in deze blog!
Automatiseer de gegevensuitwisselingen
Door de komst van automatisering is de tussenkomst van de mens steeds minder hard nodig. Dit is natuurlijk ontzettend handig omdat je met jouw onderneming deze uren inzet om te werken aan de klantervaring. Eigenlijk is dit gewoon een win-win situatie. Maak bijvoorbeeld gebruik van EDI. We horen je al denken ‘Hé, wat is EDI?’ Dit is de gestructureerde elektronische gegevensuitwisseling tussen verschillende computersystemen. Op deze manier doe je op een snellere en efficiëntere manier zaken met je handelspartners en klanten. Ideaal!
Reageer onmiddellijk op de mail
Waarschijnlijk krijg je dagelijks ontzettend veel e-mails binnen. Van bestaande klanten tot aan nieuwe aanvragen. Daarnaast biedt jouw website ook hoogstwaarschijnlijk de mogelijkheid om contact op te nemen via de mail. Iedereen wil in de meeste gevallen zo snel mogelijk een antwoord krijgen. Het is erg lastig om op iedere mail, direct antwoord te geven. Probeer daarom je e-mail te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan een automatiseringssoftware die op elke e-mail een automatisch antwoordt stuurt. Het antwoordt is natuurlijk een vooraf geschreven sjabloon, maar het lijkt alsof het net is geactiveerd. Op deze manier weet je klant ook dat zijn e-mail in goede orde is ontvangen.
Taken automatisch in je agenda
We maken allemaal wel eens een menselijke fout en vergeten een belangrijke taak op tijd af te ronden. Dit komt in de meeste gevallen doordat we de taak niet onze agenda hebben gezet en de deadline zijn kwijtgeraakt. Door middel van een projectmanagement-tool koppel je heel eenvoudig je digitale takenlijstjes aan je agenda. Belangrijke taken met een deadline worden op deze manier automatisch aan je agenda gekoppeld.
Betrek het personeel bij alle processen
Met marketing automation heb je toch juist geen personeel meer nodig? Juist wel! Het succes van automatisering wordt groter als medewerkers worden betrokken bij het proces. Er wordt meer geleerd over het vernieuwde proces en de weerstand wordt geminimaliseerd. Het werk van het personeel verdwijnt niet, de taken veranderen alleen. In plaats van dat het personeel deze taken zelf uitvoert, worden zij nu de controleur.