Boekhouding, opslag, website, marketing… als beginnend ondernemer komt er heel veel op je af. Daardoor verlies je al snel zaken uit het oog. Gelukkig hebben wij tips voor je om overzicht voor jouw onderneming te creëren. Voor nu en voor later, want deze tips zijn voor elk bedrijf handig.
Barcode stickers ter identificatie
“Help, waar ligt dit product ook alweer?” – vooral als je druk bezig bent met uitbreiden, raak je nog wel eens het overzicht kwijt. Je bent net overgestapt naar een andere opslag of hebt de indeling overhoop gegooid. In alle gevallen helpt een barcode sticker om jouw producten snel te vinden en identificeren.
Je kunt namelijk elk type product – en zelfs elke kleur van hetzelfde type product – een andere, unieke barcode geven. Door vervolgens barcodestickers op de producten en op de kasten in jouw magazijn te plakken, weet je precies waar welk product ligt.
Bijkomend voordeel: je kunt zulke barcodes ook in jouw productsysteem invoeren. Daardoor weet je precies wat de voorraad van elk product is, zonder eerst de beschrijvingen (“gele pen met blauwe inkt en draaidop, bedrukt met onze bedrijfsnaam”) te hoeven lezen. Dat bespaart tijd en maakt jouw voorraadbeheer een stuk eenvoudiger.
Geen verstand van zaken: leren of uitbesteden?
Boekhouding en marketing zijn voor veel ondernemers hoofdpijndossiers. Zowel voor beginners zoals jij als voor doorgewinterde ondernemers. Waarom? Omdat dit twee compleet andere vakgebieden zijn, waardoor jij er niet automatisch iets over hebt geleerd. Maar je kunt helaas niet zonder boekhouding of marketing. De vraag is dan: ga jij hier meer over leren of besteed je het uit?
Een paar tips om je bij die keuze te helpen:
- hoeveel budget heb je om een professional in te schakelen?
- hoeveel tijd ben jij wekelijks met de boekhouding kwijt?
- kun je een gratis boekhoudprogramma vinden dat geschikt is voor jouw onderneming?
- kun je met een handboek of online blogs snel jouw weg in dat gratis boekhoudprogramma vinden?
- hoeveel budget heb je voor een betaald boekhoudprogramma?
- kun je met een handboek of online blogs snel jouw weg in een betaald boekhoudprogramma vinden?
- wat voor soort marketing heb je nodig?
Wat betreft marketing begint alles bij die laatste vraag: wat voor soort marketing heb je nodig? Als je dat niet weet, is het moeilijk om de juiste professional te vinden. Wil je bijvoorbeeld een eigen website en/of webshop? En wil je jouw producten via marktplaatsen als Bol.com en Amazon gaan verkopen? Of heb je een lokale winkel en wil je juist door de plaatselijke krant worden genoemd? Pas als je dit voor jezelf hebt besloten, kun je kijken of je die benodigde marketing zelf gaat doen of uitbesteedt.
Voor zowel boekhouders als marketeers geldt dat professionals duurder zijn dan jouw eigen uurloon. Je moet dan ook goed nagaan wie het sneller doet: jij of zij. Ben jij er 10 uur per week mee bezig en zij slechts 2, maar zijn ze wel vijf maal zo duur als jijzelf? Dan maakt het qua kosten dus niet uit en moet je weer een stap verder denken. Kun jij die 10 uur per week wel vrijmaken voor boekhouding en/of marketing? En kun je het budget voor zo’n professional wel missen?
Helaas verschillen de antwoorden per ondernemer en per bedrijf. We kunnen jou dus geen eenduidige antwoorden geven. Maar als je voor jezelf de bovenstaande vragen beantwoordt, kom je er wel uit. Zet ´m op!